Frugalista - do důchodu ve 40 letech

Čas na elektro?

admin

Manželka měla posledních cca. 5 let na ježdění do práce a po nákupech s nájezdem zhruba 500 kilometrů měsíčně starou Škoda Fabia I 1.2 HTP z roku 2007, kterou jsem jako správný frugalista koupil za 30.000 Kč s nájezdem 205 tisíc kilometrů v domnění, že jednoduchá škodovka bude ekonomický zázrak. Ukázalo se, 1.2 HTP při ježdění kolem komína bere v průměru 8.5 litru benzínu, a bohužel přes veškerou péči časem i přes 1.5 dl oleje na 100 km. Krátké trasy se studeným motorem několikrát denně nedělaly motoru vůbec dobře, a cena údržby byla násobně dražší než cena za palivo i při poměrně velké spotřebě. Došel jsem tedy k závěru, že spalovací motor není pro krátké trasy po městě absolutně vhodný a v podstatě žádný by toto použití dlouhodobě ve zdraví nepřežil.

Po delším zvažování, rešerži testů a diskuzích s umělou inteligencí jsem dospěl k závěru, že nejlepší bude pořídit elektromobil. Manželka není příliš nadšený motorista, chtěla něco maximálně velikosti Fabie, takže jsem záhy vybral Škoda Citigo-e iV, který se vyráběl krátkou dobu kolem roku 2020. Záhy jsem zúžil výběr na nákup ve značkových bazarech Škoda Plus a AAA Auto. V době vybírání automobilu nebyl ve škodováckém bazaru žádný kousek v okolí 100 km, a nenašel jsem možnost, nechat si vůz přístavit k místu bydliště, takže jsem zamířil na pobočku AAA Auto. Až později jsem zjistil, že Škoda Plus nabízí možnost přistavení auta z druhého konce republiky, nevím však za jakých podmínek.

Podle všeho Áčka měly největší výběr elektroaut, na místní pobočce jsme si s rodinou sedli do benzínového VW Up!, který měli vystavený na pobočce, abychom ověřili, zda se do auta vejdeme a má stejnou veliost. Po diskuzi s prodejcem jsme objednali na testovací jízdu Škoda Citigo-e iV s nájezdem 100.000 km za 280.000 Kč. Aaaauto.cz jsem zvolil kvůli tomu, že auta měli velmi dobře popsána, včetně testu zdraví baterie, prodejce mi i ukázal interní fotky z výkupu kde byly vyfocené všechny ťukance a interní popis stavu technikem, a do druhého dne za nevratnou platbu 3900 Kč auto přivezou na místní pobočku. Prodejce mi ústně slíbil po diskuzi s manažerem, že když auto koupím, platbu za přistavení mi výjimečně odečtou z kupní ceny.

Druhý den bylo auto na pobočce, bylo jako nové a po krátké testovací jízdě jsem se rozhodl vůz koupit. Určitě by byl dobrý nápad si nechat vůz prověřit, ale toho jsem nevyužil, jelikož žádného známého nemám. Na protiúčet jsem dal starou Fabii, kdy jsem neskrýval špatný stav motoru, z ceny vozu mi tedy odečetli 2.000 Kč. Po sjednání a zaplacení pojištění atd jsem se dozvěděl, že slíbených 3900 Kč za přistavení mi neodečtou, jelikož tam byl ten den jiný manažer, a perfektní technický stav se zárukou 12 měsíců najednou vyžadoval podpis dokumentu obsahující zmínku o tom, že podvozek má vůle a brzdy jsou v horším stavu a nevztahuje se tedy na ně záruka. U vozu s takovým nájezdem asi pochopitelné, ale prodejce o ničem takovém při platbě za přistavení nemluvil, to byo vše perfektní… drobná piha na kráse.

A jak se s elektromobilem žije? Na krátké trasy po městě naprosto skvěle. Když dobijeme na 100%, tak ukáže dojezd lehce přes 300 km, což by odpovídalo cca dobíjení jednou za 10 dní, nicméně jelikož baterie trpí při nabití přes 80% a stavu baterie pod 20%, tak fakticky nabíjíme jednou za 2-3 dny a udržujeme baterii v rozmezí 50-80%, což nám kdykoliv umožní dojezd přes 100 km v případě potřeby. Momentálně nabíjíme z 230V zásuvky, kdy nabíjíme proudem 10A, tedy 2300 W, což v pohodě zvládne zásuvka a prodlužovák, do budoucna bych chtěl pořídit kvůli pohodlí a bezpečnosti wallbox. Dobíjení 30-40% baterie typycky trvá 3-4 hodiny, z 0 na 100% cca 11 hodin. Zatím nás dobíjení nijak neobtěžuje. V případě potřeby se dá zajet k rychlodobíječce 40 kW, která dobije baterii z 0 na 100% do 40 minut, ale v reálu tak člověk většinou nedobíjí, a oproti domácímu nabíjení za 5.3 Kč za kWh stojí veřejné dobíjení od 8 do 13 Kč, čímž se dostáváme k ekonomice provozu. Spotřeba je kolem 10-13 kWh na 100 km, při domácím nabíjení je cena za 1 km kolem 60-65 haléřů, při veřejném mezi 80 a 170 haléři. Náklady na 1 km Fabie vycházely při spotřebě 8.5 litru na 100 km kolem 250 haléřů na 100 Km. Není tedy problém být s náklady elektromobilu na km běžně na 1/4, výjimečně na 2/3 nákladů oproti benzínu. Zjistili jsme, že používáme Citigo-e iV mnohem více na úkor druhého spalováku v rodině, takže místo 6.000 km za rok najede cca 24.000 km za rok. Tím se návratnost investice dostane někam ke 2-3 rokům. Náklady na údržbu iV jsou minimální, takže při započítání údržby je návratnost ještě rychlejší, otázkou zůstává zůstatková hodnota. Podle všeho baterie vydrží nájezd přes 200.000 km, z nynější kapacity 95% bude klesat zřejmě rychlostí 1% za rok, při dobrém režimu dobíjení bude mít po 20 letech kapacitu 80%, což mi přijde pořád dodatečné, a auto bude na konci morální životnosti. Také očekávám, že v budoucnu klesne cena repase akumulátoru, takže by i případná oprava vadných článků mohla být ekonomicky snesitelná. Nicméně i když pominu ekonomiku provozu, tak rozdíl v komfortu jizdy v zánovním elektrovoze citigo iV oproti staré Fabii je propastný. Žádné startování, hluk, kouř, vibrace, neskutečně sametová hladkost a mrštnost si naší rodinu zcela získala. Takže pro ježdění po městě a výjimečné delší trasy to momentálně to vidím jako ekonomicky a komfortně pro nás jasnou volbu.

Nakonec jsem si nechal jeden tip. Rodiče mají několik let na střeše fotovoltaickou elektrárnu, 8-10 měsíců v roce mají přebytky, které se mnou sdílí a za cenu distribuce je mohu spotřebovat, jelikož výkupní cena je skoro nulová. Tím se návratnost investice dostává ještě na jinou úroveň 😎

Jako druhé auto v rodině máme na další cestu Volvo V70 II D5 z roku 2007.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top